Deelnemersinformatie

Deze pagina bevat de algemene informatie over de Regionale Winterhike. Zoek je de deelnemersinformatie voor 2024? Die vind je hier.

Wat is de winterhike?
Zoals je al hebt gelezen of gehoord is de winterhike een tweedaagse hike voor alle scouts, explorers en roverscouts uit de Regio Hart van Brabant. Je loopt uiteraard beide dagen met je eigen bagage. De start van deze hike bevindt zich elk jaar op een andere plaats in of rondom de regio. Via verschillende routetechnieken en puzzels loopt iedereen naar de overnachtingslocatie op zaterdag en het zondag naar het eindpunt.


Gaan we alleen maar lopen?
De uitdaging van de winterhike ligt zeker niet in de afstand. De scouts lopen ongeveer 30 kilometer verspreid over de twee dagen. Voor de explorers en roverscouts is dat ongeveer 35 kilometer. Je krijgt hier de hele dag de tijd voor en er zijn genoeg posten onderweg waar je even kan zitten, je lunchpakket kan nuttigen of vrienden kunt maken met de andere groepen die mee doen. De posten worden verzorgd door leidingteams van alle groepen die meedoen, dus ook jouw eigen leidingteam is dit weekend aanwezig. Op deze posten heeft deze leiding een leuk spel of een gave activiteit neergezet. Op sommige posten krijg je zelfs iets warms te eten of te drinken!

Wat doen we op de overnachtingslocatie?
Als je op de overnachtingslocatie aankomt, zorg je dat je slaapplaats zo snel mogelijk in orde is, zodat je daarna de voetjes lekker omhoog kan doen. We raden aan om in een tent te slapen, want het aantal slaapplaatsen binnen is beperkt. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om warm te douchen. ’s Middags is de kookstaf al druk bezig met het maken van een lekkere warme maaltijd. En als de buikjes gevuld zijn, is er nog een vrijblijvend avondprogramma. Ook dit is elk jaar anders, en voor ieder wat wils.

De volgende ochtend ontbijten we gezamenlijk, maakt je je lunchpakket, en pak je bagage zo snel mogelijk in. De wandelschoenen trek je weer aan en als je team klaar is voor vertrek, meld je je bij de organisatie en je mag vertrekken! Onderweg richting de eindlocatie kom je natuurlijk weer wat posten tegen. Eenmaal daar sluit je samen met alle andere deelnemers, leiding en organisatie (onder het genot van een warm drankje) af met de prijsuitreiking.

Kunnen we iets winnen dan?
Jazeker, natuurlijk is het vooral een leuk en gezellig weekend, maar een beetje competitie zit er ook in. Tijdens de hike krijgt elk team punten. Deze punten krijg je op de posten, maar ook voor hoe snel je de diverse delen van de tocht volbrengt. Bij elke post wordt de tijd van binnenkomst en vertrek genoteerd. Samenwerken zal dit weekend belangrijk zijn. Zowel tijdens de hike als op de posten. Zorg er samen voor dat je de route begrijpt, en help elkaar op de posten of als de tas van je mede-scouts niet goed zit.

Help, we zijn fout gelopen!
Je loopt nooit fout, maar anders ;-). Geen paniek! Jullie krijgen een noodnummer mee. Als je er samen echt niet meer uit komt, kan je iemand van de organisatie bellen. Zij kennen de route als geen ander en zullen jullie in eerste instantie telefonisch helpen. Als het nodig is, komt er iemand naar jullie toe en wijst je weer de goede kant op. Bel vooral niet je eigen leiding, ouders, opa’s, buren of honden… Zij weten niet hoe de route is dus kunnen je ook echt niet helpen!

Inschrijven dus!
Scouts nemen deel in hun ploeg, explorers en roverscouts worden aangeraden in teams van 2 tot 4 personen deel te nemen. Voor roverscouts wordt de leeftijdsgrens van 21 jaar gehanteerd, zoals Scouting Nederland voorschrijft.

Natuurlijk is het allemaal niet gratis. Deelname kost, mede dankzij een bijdrage vanuit de Regio, € 17,50 per deelnemer. Daarbij is de deelname, een warme douche, een avondmaaltijd en ontbijt en lunchpakket voor de zondag inbegrepen.
Voor (bege)leiding is het iets goedkoper: € 12,50.

De hele herfst (van 23 september t/m 22 december) heb je de mogelijkheid om je ploeg of team in te schrijven: https://sol.scouting.nl/as/form/51350/participant/new/

LET OP: Je schrijft je in met je ploeg, maar daarna moet je wel de individuele deelnemers ook toevoegen op het tweede formulier.

In januari zal de deelnemersinformatie zoals startlocatie en paklijst worden verstuurd via de leiding. Ook zal deze te downloaden zijn op de website.